Followers

Wednesday, December 26, 2012

Ramai Student Bijak Jawab Soalan Exam Tapi Ramai Gagal Jawab Persoalan Hidup.....

Assalamualaikum, dah lama tak update blog, sampaikan password gmail pun boleh terlupa.. Ya Allah, terima kasih kembalikan ingatan aku..kesibukan menjelang final exam sem , hanya Allah saja y tahu betapa aku aku berada di bawah suatu tekanan y maha dasyat untuk sem ni, tak tahu kenapa sem ni kerisauan semakin menjadi-jadi..Btw, dalam membincangkan isu exam, sekurang-kurangnya setidak pandai mana pun seorang student itu dalam pelajaran, atleast mereka masih mampu, mencuba, memaksa diri untuk menjawab soalan exam sebaik y mungkin..Tapi bagaimana dengan persoalan hidup ? Ramai y cuba menjawab namun kekadang menemui kegagalan. mereka cuba menyalahkan takdir sedangkan takdir itu hanyalah satu hukum dalam konteks agama dan spiritual..menyalahkan takdir samalah seperti mengeluh dengan perjalanan y telah diaturkan oleh Sang Pencipta. Siapalah kita nak melawan dan mempersoalkan ketentuan Sang Pencipta kita..Dalam agama Islam lengkap dengan jalan penyelesaian sebelum sesuatu masalah itu tercipta lagi..Sebagai contoh, dalam kes berpoligami, kenapa Islam benarkan poligami kepada lelaki ? Sudah dijanjikan akhir zaman bilangan perempuan melebihi lelaki dan ternyata realitinya pada hari ini dengan berpoligami 2,3 atau 4 dapat menyelesaikan masalah wanita tak berkahwin dek bilangan lelaki y semakin mengecil..

Samalah dalam topik bercinta, bila clash kita rasa :- 

" .......aku y mengejar bayang cinta, terpendam kata, aku hamba cinta, tanpa kasih di hati,
pedihnya hanya kita y rasa......."

Tapi cuba kita terbalikan dalam konteks cinta kita kepada Allah, kita letakkan Allah disetiap bait-bait persoalan kita..


"........aku yang mengejar bayang cinta Allah, terpendam kata kepadaMu, Aku hamba Cinta Allah, jika tanpa kasih Allah di hati, pedihnya hati kita y rasa......"

Alangkah bermakna & indahnya bait-bait persoalan itu...









No comments:

Post a Comment