Followers

Wednesday, September 7, 2011

ARMADA YANG HILANG " BeLaJaR SeJaRaH UnTuK AmBiL IkTIbAr"

Ara Khan selamat dan kembali ke Monggol lalu menghadap Kublai Khan. Seluruih armadanya musnah ditelan lautan.,Kublai Khan hanya mampu melihat tanpa berkata apa. Itu kekalahan Monggol yang pertama dan sangat memalukan dan kekalahan ini rupa-rupanya petanda pada kekalahan Monggol yang seterus dan seterusnya. Beberapa tahun kemudian kerajaan besar Monggol jatuh menyembah bumi buat selamanya.


Apa yang boleh kita belajar? Kemahuan kadang-kadang perlu diukur dgn keupayaan. Memamng tak salah bernafsu besar tapi kena tengok juga kemampuan. Dalam Islam pun disuruh hanya orang yang benar-benar mampu boleh berkahwin lebih kalau tak boleh hukumnya jadi haram.

Samalah juga orang Monggol. Sebenarnya mampu berperang di atas darat tetapi tak begitu hebat di laut. Hebat kat sini, kat sana belum tentu hebat juga. Kena faham keupayaan jangan main terjah je.

Ahli sejarah berpendapat, sepatutnya Kublai khan tak menyerang Jepun sebab dia sudah tahu kehebatan orang Monggol menunggang kuda dan bukannya menunggang kapal perang. Kalau nak menunggang kapal pun perlulah ambil masa untuk mahir. Dalam masa setahun masih tak mampu untuk menjadi mahir.

Ahli sejarah juga mengatakan sifat tamak Kublai Khan mengakibatkan kemusnahan kerajaannya. Kekalahan itu satu tamparan hebat armada Monggol dan motivasi mereka menurun secara tiba-tiba kalah di medan pertempuran. Musuh yang mengalahkan mereka tidaklah sehebat sangat hanya setakat samurai Jepun. Orang tak akan ceritakan ribut yang menyebabkan armada itu tewas tetapi orang tetap mengatakan  tentera Monggol tewas oleh samurai Jepun.


Ahli sejarah kemudiannya buat penyelidikan untuk mencari sebab lain kenapa Ara Khan boleh tewas. Armada dengan 140 ribu askardan 4400 kapal perang amat besar. Seluruh Jepun boleh itewaskan sebagaimana seluruh China, Russia dan Parsi tewas dengan mudah.

inilah yang sangat mengesankan kita. "Belajar sejarah untuk ambil iktibar dan motivasi diri". Tergesa-gesa dalam berbuat sesuatu selalunya punca malang. Buktinya kajian ahli arkeologi marin merumuskan, kapal Monggol tenggelam dengan mudahnya apabila dipukul ribut sebab kapal mereka gunakan bukanlah kukuh dan dibuat tergesa-gesa serta konspirasi. Ingat tak kapal-kapal tu dibuat oleh orang Cina. Mereka main cincai je. Maka rekabentuknya salah untuk sebuah kapal perang merempuh lautan bergelora. Pasal tu kena ribut sikit terus tenggelam.

Dan satu lagi, demi mencukupkan kuota kapal sebanyak 4400 buah, askar Monggol telah merampas apa-apa kapal yang ada di negara China untuk dijadikan kapal perang. Kebanyakkannya kapal nelayan dan milik orang kampung. Bukan untuk menempuh lautan bergelora setakat tepi pantai dan sungai.maka tak hairanlah bila kena lambung dek ombak sikit terus tenggelam.

Itulah jangan ghairah sangat bercita-cita besar. Bukannya tak boleh tapi biar munasabah. Jangan cita-cita besar menyebabkan kita hilang kepintaran dan timbul kebodohan.

Monday, September 5, 2011

"Tudung Penutup Diri, Malu Pelindung Hati"

Suatu petang di sebuah restoren menjual ikan celup tepung berhampiran Pantai Teluk Ketapang, K.Terengganu. Aku gemar ke sini tiap kali cuti semester. Menikmati juadah "seafood' bercelup tepung dan air nyiur sambil melihat kebiruan air laut. Sungguh berselera petang itu ditambah suasana y sungguh mendamaikan. tiba-tiba sebuah motorsikal dipandu oleh seorang lelaki remaja Melayu dibonceng seorang remaja wanita (juga Melayu) berhenti betul2 di hadapan aku. Kedua2nya lengkap beruniform sekolah dgn si wanita bertudung.

secara tiba-tiba pemandangan aku tercemar dan seolah2 xpercaya bila melihat si gadis menghisap rokok. Dengan tudung putihnya, dia xsegan-silu menghisap dan menghembuskan asap rokok berulangkali. sambil bergurau dan bertepuk tampar dengan teman lelakinya (kedua2nya aku kira dalam lingkungan form 4 atau form 5). Mereka langsung xmenghiraukan pandangan pak cik-pak cik yang sedang makan di restoren itu. Bertudung, merokok,bergaul bebas suatu pandangan y mungkin biasa pada masa kini, tapi sangat luar biasa 30-40 tahun lalu (menurut ayah & mak aku)






(Ini menurut ayah aku) :: tidak seperti awal-awal dahulu sekitar akhir tahun 1960-an dan di awal 70-an. Wanita pada masa itu begitu menjaga penampilannya sehinggakan bertudung disinonimkan dengan dakwah. Bertudung dikaitkan dengan dakwah maka terciptalah istilah "TUDUNG DAKWAH". Walaupun secara hakikatnya tudung dan dakwah 2 perkara y berbeza. Tetapi kebenarannuya tetap ada kerana wanita bertudung pada ketika itu kebanyakkannya menyertai aktiviti2 dakwah sama ada secara persendirian mahupun secara berjemaah.


Jika aku bandingkan apa y diceritakan ayah aku dengan kini sayang sekali tudung sudah tercemar. Bukan sahaja tudung xdikaitkan dgn dakwah, malah tudung dikaitkan dgn perbuatan-perbuatan negatif seperti bergaul bebas,merokok,berzina,minum arak dan bermacam-macam lagi perkara negatif. Nak dikatakan fitnah  , realitinya jelas terpampang di hadapan mata.

Apa y dapat dilihat, sudah bertudung (bagus) tapi belum menutup aurat. maaf cakap (dgn T-shirt sendat, jeans ketat), Apalagi nak berdakwah, malah yang menyedihkan sekarang ini, wanita bertudung kini sebaliknya y didakwahkan. Malah wanita y bertudung kekadang (bukan semua) lebih buruk drpd wanita y xbertudung. Bukan aku nak mengada-ngadakan cerita tetapi aksi cerekarama mereka jelas di depan mata aku ini, Itu belum dalam youtube,dalam media y sudah dirakam dan disebarkan dlm media cetak dan elektronik. Hinggakan akibat perbuatan itu, ada orang mencemuh. " Kalau macam tu lebih baik xpayah pakai tudung. Tidak hipokrit !" Anda perlu kaitkan CINTA, TUDUNG DAN IMAN dan bukannya CINTA,TUDUNG DAN NAFSU.



"Tudung Penutup Diri, Malu Pelindung Hati"