Followers

Wednesday, June 8, 2011

KENAPA CINCIN KAHWIN DIPAKAI DI JARI MANIS?

Ramai betul la orang kahwin musim sekolah ni. Sampaikan berbundle-bundle kad jemputan kahwin kat umah aku ni. Sini kenduri, sana kendara. Boleh dikatakan musim cuti sekolah ni merupakan "musim mengawan" 1 Malaysia kot..hehe..Okeylah berbalik kepada majlis perkahwinan. Korang perasan tak selepas majlis akad nikah si pasangan pengantin akan sarungkan cincin di jari pasanagan masing-masing selepas SAHnya lafaz "AKU TERIMA ..............  NIKAHNYA DENGAN MAS KAHWIN TERSEBUT" dari si mempelai lelaki. Tapi perasankan anda cincin disarung di jari manis dan kenapa tak di jari kelingking atau jari hantu? 


INI ANTARA SEBAB KENAPA CINCIN KAHWIN DIPAKAI DI JARI MANIS?




1. Tunjukkan telapak tangan anda, jari tengah ditekuk ke dalam (lihat gambar).


2.  Kemudian, 4 jari yang lain ditemukan hujungnya.


3.  Kemudian cuba buka ibu jari anda.


Ibu jari yang mewakili orang tua boleh dibuka kerana kita akan membentuk suatu keluarga baru. dan akan membentuk kehidupan baru yang terpisah dari orang tua.


4. Tutup kembali ibu jari anda, kemudian buka jari telunjuk anda. 


Jari telunjuk mewakili kakak dan adik anda. Jari itu terbuka kerana mereka akan memiliki keluarga dan kehidupan sendiri yang akan terpisah dengan anda.


5. Sekarang tutup kembali jari telunjuk anda, buka jari kelingking. 


Jari yang mewakili anak-anak anda ini juga dibuka. Cepat atau lambat anak-anak juga akan membentuk keluarga dan kehidupan baru yang terpisah dengan anda.


6. Tutup jari kelingking anda. Cuba buka jari manis anda tempat di mana kita menyarung cincin perkahwinan. Peliknya jari tersebut tidak akan boleh dibuka. 


Jari manis ini mewakili suami dan isteri. selama hidup Anda dan pasangan akan terus bersama satu sama lain dalam menjalani kehidupan.


P/S : Itulah alasan cincin kahwin perlu disematkan di jari manis. Anda dan pasangan akan terus bersama selagi jari manis tidak dipisahkan dari kehidupan.

2 comments:

  1. cuba dah..mmg betul xdpt buka jari manis...hehhe

    ReplyDelete
  2. ni semua org tua ckp..perumpamaan je..tahyul mahyul je ni..sbnrnya dlm hadis ada ckp psl hukum pakai cincin ni..huhu (sila rujuk hadis y sahih)

    ReplyDelete