Followers

Wednesday, September 7, 2011

ARMADA YANG HILANG " BeLaJaR SeJaRaH UnTuK AmBiL IkTIbAr"

Ara Khan selamat dan kembali ke Monggol lalu menghadap Kublai Khan. Seluruih armadanya musnah ditelan lautan.,Kublai Khan hanya mampu melihat tanpa berkata apa. Itu kekalahan Monggol yang pertama dan sangat memalukan dan kekalahan ini rupa-rupanya petanda pada kekalahan Monggol yang seterus dan seterusnya. Beberapa tahun kemudian kerajaan besar Monggol jatuh menyembah bumi buat selamanya.


Apa yang boleh kita belajar? Kemahuan kadang-kadang perlu diukur dgn keupayaan. Memamng tak salah bernafsu besar tapi kena tengok juga kemampuan. Dalam Islam pun disuruh hanya orang yang benar-benar mampu boleh berkahwin lebih kalau tak boleh hukumnya jadi haram.

Samalah juga orang Monggol. Sebenarnya mampu berperang di atas darat tetapi tak begitu hebat di laut. Hebat kat sini, kat sana belum tentu hebat juga. Kena faham keupayaan jangan main terjah je.

Ahli sejarah berpendapat, sepatutnya Kublai khan tak menyerang Jepun sebab dia sudah tahu kehebatan orang Monggol menunggang kuda dan bukannya menunggang kapal perang. Kalau nak menunggang kapal pun perlulah ambil masa untuk mahir. Dalam masa setahun masih tak mampu untuk menjadi mahir.

Ahli sejarah juga mengatakan sifat tamak Kublai Khan mengakibatkan kemusnahan kerajaannya. Kekalahan itu satu tamparan hebat armada Monggol dan motivasi mereka menurun secara tiba-tiba kalah di medan pertempuran. Musuh yang mengalahkan mereka tidaklah sehebat sangat hanya setakat samurai Jepun. Orang tak akan ceritakan ribut yang menyebabkan armada itu tewas tetapi orang tetap mengatakan  tentera Monggol tewas oleh samurai Jepun.


Ahli sejarah kemudiannya buat penyelidikan untuk mencari sebab lain kenapa Ara Khan boleh tewas. Armada dengan 140 ribu askardan 4400 kapal perang amat besar. Seluruh Jepun boleh itewaskan sebagaimana seluruh China, Russia dan Parsi tewas dengan mudah.

inilah yang sangat mengesankan kita. "Belajar sejarah untuk ambil iktibar dan motivasi diri". Tergesa-gesa dalam berbuat sesuatu selalunya punca malang. Buktinya kajian ahli arkeologi marin merumuskan, kapal Monggol tenggelam dengan mudahnya apabila dipukul ribut sebab kapal mereka gunakan bukanlah kukuh dan dibuat tergesa-gesa serta konspirasi. Ingat tak kapal-kapal tu dibuat oleh orang Cina. Mereka main cincai je. Maka rekabentuknya salah untuk sebuah kapal perang merempuh lautan bergelora. Pasal tu kena ribut sikit terus tenggelam.

Dan satu lagi, demi mencukupkan kuota kapal sebanyak 4400 buah, askar Monggol telah merampas apa-apa kapal yang ada di negara China untuk dijadikan kapal perang. Kebanyakkannya kapal nelayan dan milik orang kampung. Bukan untuk menempuh lautan bergelora setakat tepi pantai dan sungai.maka tak hairanlah bila kena lambung dek ombak sikit terus tenggelam.

Itulah jangan ghairah sangat bercita-cita besar. Bukannya tak boleh tapi biar munasabah. Jangan cita-cita besar menyebabkan kita hilang kepintaran dan timbul kebodohan.

Monday, September 5, 2011

"Tudung Penutup Diri, Malu Pelindung Hati"

Suatu petang di sebuah restoren menjual ikan celup tepung berhampiran Pantai Teluk Ketapang, K.Terengganu. Aku gemar ke sini tiap kali cuti semester. Menikmati juadah "seafood' bercelup tepung dan air nyiur sambil melihat kebiruan air laut. Sungguh berselera petang itu ditambah suasana y sungguh mendamaikan. tiba-tiba sebuah motorsikal dipandu oleh seorang lelaki remaja Melayu dibonceng seorang remaja wanita (juga Melayu) berhenti betul2 di hadapan aku. Kedua2nya lengkap beruniform sekolah dgn si wanita bertudung.

secara tiba-tiba pemandangan aku tercemar dan seolah2 xpercaya bila melihat si gadis menghisap rokok. Dengan tudung putihnya, dia xsegan-silu menghisap dan menghembuskan asap rokok berulangkali. sambil bergurau dan bertepuk tampar dengan teman lelakinya (kedua2nya aku kira dalam lingkungan form 4 atau form 5). Mereka langsung xmenghiraukan pandangan pak cik-pak cik yang sedang makan di restoren itu. Bertudung, merokok,bergaul bebas suatu pandangan y mungkin biasa pada masa kini, tapi sangat luar biasa 30-40 tahun lalu (menurut ayah & mak aku)






(Ini menurut ayah aku) :: tidak seperti awal-awal dahulu sekitar akhir tahun 1960-an dan di awal 70-an. Wanita pada masa itu begitu menjaga penampilannya sehinggakan bertudung disinonimkan dengan dakwah. Bertudung dikaitkan dengan dakwah maka terciptalah istilah "TUDUNG DAKWAH". Walaupun secara hakikatnya tudung dan dakwah 2 perkara y berbeza. Tetapi kebenarannuya tetap ada kerana wanita bertudung pada ketika itu kebanyakkannya menyertai aktiviti2 dakwah sama ada secara persendirian mahupun secara berjemaah.


Jika aku bandingkan apa y diceritakan ayah aku dengan kini sayang sekali tudung sudah tercemar. Bukan sahaja tudung xdikaitkan dgn dakwah, malah tudung dikaitkan dgn perbuatan-perbuatan negatif seperti bergaul bebas,merokok,berzina,minum arak dan bermacam-macam lagi perkara negatif. Nak dikatakan fitnah  , realitinya jelas terpampang di hadapan mata.

Apa y dapat dilihat, sudah bertudung (bagus) tapi belum menutup aurat. maaf cakap (dgn T-shirt sendat, jeans ketat), Apalagi nak berdakwah, malah yang menyedihkan sekarang ini, wanita bertudung kini sebaliknya y didakwahkan. Malah wanita y bertudung kekadang (bukan semua) lebih buruk drpd wanita y xbertudung. Bukan aku nak mengada-ngadakan cerita tetapi aksi cerekarama mereka jelas di depan mata aku ini, Itu belum dalam youtube,dalam media y sudah dirakam dan disebarkan dlm media cetak dan elektronik. Hinggakan akibat perbuatan itu, ada orang mencemuh. " Kalau macam tu lebih baik xpayah pakai tudung. Tidak hipokrit !" Anda perlu kaitkan CINTA, TUDUNG DAN IMAN dan bukannya CINTA,TUDUNG DAN NAFSU.



"Tudung Penutup Diri, Malu Pelindung Hati"

Thursday, August 11, 2011

Belajarlah Menulis Di Atas Pasir ~~* ke-MAAF-an DENDAM yg terINDAH *


Dah sebulan lebih rasanya aku xupdate blog. Maklumlah "busy" je memanjang cuti semester ni. Kali ini aku sertakan dengan sebuah cerita pada 12 Ramadhan 1432H.

Dua org sahabat karib sedang berjalan melintasi sebuah gurun pasir, A dan B. Di tengah2 prjalanan, tiba2 sahaja tercetus pertengkaran di antara mereka berdua. A telah menghadiahkan B satu tamparan yang hinggap di pipinya. B berasa sgt sakit hati tetapi tidak bertindakbalas.

Tanpa berkata apa2, B menulis di atas pasir : "Hari ini, sahabat baikku telah menampar mukaku". Kemudian mereka meneruskan perjalanan sehinggalah mereka menemui sebuah kawasan subur di padang pasir. Mereka mengambil kata sepakat untuk mandi di oasis tersebut sebelum meneruskan perjalanan yg masih jauh.

Dalam mereka asyik membersihkan diri masing2, B nyaris tenggelam dan lemas tetapi berjaya diselamatkan oleh sahabatnya, A. Ketika B mulai sedar dari lemas dan hilang rasa takut, dia menulis di atas sebuah batu : "Hari ini,  sahabat baikku telah menyelamatkan nyawaku".

A bertanya : "Kenapa setelah aku melukai hatimu, kau menulis di atas pasir dan sekarang, kenapa pula kau menulis di atas batu?". Sambil tersenyum, B berkata : "Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang menghembus dan menghapuskan tulisan itu. Dan apabila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak hilang ditiup sang bayu".

Moral cerita: Dalam kehidupan seharian kita, sering terjadinya perbezaan pendapat dan konflik disebabkan oleh pandangan kita yang juga berbeza2. Oleh kerana itu, cubalah untuk saling memaafkan dan melupakan perselisihan lalu. BELAJARLAH MENULIS DI ATAS PASIR. 

~~* sangat sakit dikhianati sahabat sendiri.. saya prnah merasainya dan sedang merasainya.. anda? cuba untuk memusuhi.. tp tetap teringat kebaikan yg prnah diberikan.. KEMAAFAN adalah DENDAM YANG TERINDAH..

                                
                      ***GAMBAR INI ADALAH LAKONAN SEMATA-MATA***


                                                           -ILA FADZILA-

Saturday, July 2, 2011

BERSABARLAH WAHAI HATI

Bersabarlah wahai hati tatkala dirimu diuji dengan pelbagai pancarona duniawi. Adakalanya hidup kita terjulang di puncak adakalanya hidup kita terdampar dan tercampak ke lembah yang berduri adakalanya kita terperosok jatuh ke lantaian kayu yang reput. Hanya satu sahaja yang dapat kita ungkapkan untuk memujuk hati selain mengungkapkan "Ini dugaan daripada Allah SWT, bersabarlah wahai hati"



Kenapa kita perlu memujuk hati?

Kita perlu bertanya kembali bertanya pada hati kerana di saat akal dan fikiran menjadi buntu tanpa sebarang konklusi. Pada masa inilah kita perlu yakini pada hati sebagi peneraju dengan memujuk hati menerima segala suratan takdir. Walaupun kita bukannya seorang Muhammad yang telah dicucikan hatinya oleh malaikat semasa peristiwa Israk dan Mikraj. Walapun hati kita ini tidak bebas daripada bintik-bintik hitam dosa namun kita harus sedari itulah pancaindera tambahan kita yang masih kita miliki. Perasankah kita, jika ditimpa sesuatu permasalahan kita pasti bermonolog dengan diri sendiri. Ibarat muncul satu kemelut atau pentas khayalan kita dalam dunia kita sendiri dan akhirnya di akhir pentas lakonan akan dapat satu kesimpulan bagi mereka yang teguh semangat mereka dan akan berkata :-

" Ya, sudah lama aku mencari dalam hati", Kemudian hati berbisik, "sabar..jadikanlah sabar itu sebagai amalan kerana sabar itu separuh daripada iman". "Ya mungkin aku perlu bersabar, bersabar dengan hukum duniawi dalam putaran roda kehidupan, mungkin aku bukan yang tertinggi dalam putaran roda itu namun aku juga bukan yang terbawah dan pastinya bukan yang terakhir. Aku masih beruntung".


Kemudian hati kembali bertanya :-
Bagaimana agaknya nak memupuk jiwa yang bersabar? Jawapannya, kesabaran yang tinggi.


Cuba kita renungi :-
Bagaimana agaknya untuk mengikuti teladan Rasul Allah yang mulia yang selalu diejek,dicaci, dilempar pelbagai objek, dihina namun masih lagi tersenyum. Masih tegar semangat Baginda menyebarkan dakwah Islamiah.




Allah sentiasa bersama-sama dengan org yang bersabar, memang kadang kala diri ini terasa sedih dan kecewa bila hajat tak tercapai hingga kita tertanya-tanya, “kenapa semuanya bertentangan dgn kehendak?” Ya, setelah semua keringat dicurahkan akhirnya aku hanya dikecewakan, namun, kita harus sedar itulah yg dinamakan ujian kehidupan, ujian yg menyukat dan megukur takat dalamnya IMAN.

P/S : Iman adalah mutiara. Sabar adalah sebahagian daripada iman.

Tuesday, June 21, 2011

RASA CINTA ITU PASTI ADA WALAUPUN HANYA PADA SEEKOR BURUNG

Assalamualaikum wbt.



Entry kali ini hanya melibatkan kronologi gambar yang tersimpan berbeban makna dan pengajaran yang tersendiri. Pada mulanya, aku agak terkesima, terkejut dan sedih tatkala melihat gambar mengikut kronologi dalam google mengenai kelibat dan tindakan seekor burung jantan yang memaparkan realiti kasih-sayang dalam dunia kebinatangan bagaimana seekor burung memaparkan sifat bertanggungjawab dan memancarkan nilai berkasih dan sayang yang nampaknya semakin hari semakin gagal diserlahkan dalam realiti kehidupan manusiawi pada hari ini. Secebis coretan gambar yang akan aku paparkan nanti cukup mengundang seribu satu keinsafan dalam diri kita. Secebis coretan gambar ini tersimpan 1001 makna mengenai erti pengorbanan, kasih-sayang, sifat perikebinatangan sesama binatang. Seharusnya menjadi iktibar kepada kita semua. InsyaAllah.

Kita cuba selami, kita cuba hayati, kita cuba teladani, kita cuba bermuhasabah diri, kita cuba kagumi, kita cuba..kita cuba..kita cuba gunakan pancaindera keenam iaitu mata hati dalam menilai kerana mata tidak boleh menilai kebenaran nurani kerana hanya hati yang penuh dengan cinta boleh merasakannya. Maka ketika hati penuh dengan rasa curiga mata akan menilai semua yang salah seakan - akan benar.




Seekor burung betina dalam keadaan parah dan tidak mampu terbang terhampar di jalanan


Kemudian, muncul pasangannya, si jantan memberinya makanan.



Sewaktu memberikan burung betina itu makanan yang di bawa si burung jantan, burung betina itu sudah di ambang pemisahan dunia dan alam kematian. Selang seketika si betina mati. Si burung jantan cuba mengangkat dan membangunkan burung betina itu.




Sejurus menyedari si betina sudah tidak bernyawa, perasaan hiba kelihatan di rauk wajahnya.


Si jantan seolah-olah sedang berteriak meratapi pemergian si betina.


Akhirnya, dalam kepasrahan dia seolah-olah meredhai kematian si betina dengan hanya mampu berdiri si samping si betina.

P/S : Sekadar sedikit renungan. Aku tertarik dengan serangkap dialog dalam Filem Bila Cinta Bertasbih yang dilafazkan Cinta adalah kekuatan yg mampu mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur, mengubah sedih jadi riang, mengubah amarah jadi ramah dan mengubah musibah jadi muhibah dan begitulah sebaliknya.

Tuesday, June 14, 2011

SERAPUH CINTA LELAKI

Assalamulaikum wbt.

Rasanya tidak adil entry yang lepas aku hanya tujukan khas kepada wanita. So, entry kali ini aku akan tujukan pula kepada sang lelaki.

Pernahkah anda lihat seorang lelaki yang benar-benar jatuh cinta hanya pada seorang wanita dan kemudiannya dia hanya menumpukan sepenuh hati dan ikhlas perasaannya dengan memelihara dan memupuk rasa cinta saban hari?

Memang dalam realiti dunia sekarang ini sukar mencari lelaki yang benar-benar jatuh cinta hanya pada seorang wanita. Jika adapun setelah dia merasakan cintanya telah berbalas, perasaanya mula terbelah pula pada wanita lain.

Namun anda perlu ingat, lelaki masih seorang manusia walaupun hatinya sekeras batu ianya secara tiba-tiba boleh lembut laksana kapas ketika dia benar-benar jatuh cinta dan hanya andalah sang wanita yang terpateri di hatinya. Apabila sang lelaki telah benar-benar jatuh cinta dan akan menumpukan sepenuh kasih sayangnya kepada wanita yang dicintainya itu malahan dia sanggup berkorban apa sahaja asalkan pilihannya itu tidak menghalang.


Realitinya lelaki jujur pada cinta pertama dan mula rasa bosan dengan permainan perasaan cinta-cintan kedua, ketiga dan seterusnya. Biasanya lelaki yang belum tercemar oleh cerita cinta palsu sang hawa adalah insan yang paling jujur dalam bercinta tetapi sebaik sahaja dia dikecewakan dia akan bertindak membalas dendam lalu mudah berdusta pada cinta..

Lelaki insan yang pelik, tidak dinafikan memiliki keperkasaan tapi tembok keperkasaannya mula runtuh apabila bersemuka dengan cinta dan tidak mustahil lelaki sanggup menangis dan merayu-rayu apabila cintanya didustai.

Begitulah lelaki tidak akan berasa sempurna tanpa wanita di sisinya tetapi tatkala sang wanita telah menumpukan sepenuhnya ketaatan padanya, kadang-kadang egonya memuncak pula. Kadang-kadang penghargaannya menjadi kurang tetapi apabila ditinggalkan dia akan berasa amat kehilangan. 

Lelaki selalunya jujur tapi ramai juga yang berbangga memiliki 2 hingga 3 cinta dalam 1 masa. Dia berasa gah dan tahap egonya ditahap merah. Ketika itulah dia akan membuat perjudian dengan membuat pemilihan terbaik siapakah yang terbaik dan sanggup mengecewakan wanita-wanita yang dirasakan kalah dalam pertandingan senyap yang hanya dia mengetahuinya.


Namun sekeras manapun hati lelaki, dia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai tetapi dia jarang menyelami perasaan wanita yang dilukainya itu padahal dia tahu sakitnya jika dia sendiri dilukai. Keegoan lelaki bermula dari awal dan berpanjangan hingga ke akhir apabila anda telah merelakan diri untuk dicintai oleh seseorang lelaki fahamilah juga anda sedang bermain dengan keegoannya.

Jika harapkan perhubungan anda dengannya sentiasa mengukirkan kuntuman senyum tawa, banyak air mata anda  akan terderai sama. Hukum karma, lelaku jujur selalunya menerima nasib kurang menyebelahinya. Lelaki jujur mula terperangkap dalam gerak-geri wanita yang hanya mahu berseronok digilai ramai orang. Lelaki kurang jujur pula akan memperdayakan begitu ramai wanita jujur.



Nampaknya, hidup ini bagaikan seimbang antara lelaki dan wanita. Cinta kadang-kadang tidak berakhir dengan jambatan penghubung tetapi putus, runtuh dan musnah atau sengaja dimusnahkan oleh 1 pihak. Namun kadang-kadang terikat kemas dan terus bertahan, tetapi tatkala jambatan telah direntangkan dia goyah oleh kuatan angin. Hanya pasangan yang berjaya mengukuhkan kembali ikatan tautan kedua-dua pangkal jambatan akan kekal dengan senyuman. 




P/S : Kata-kata unggul seseorang lelaki menandakan kehebatan dirinya yang sejati.             

Monday, June 13, 2011

RAMA-RAMA DAN CINTA LELAKI

Assalamualaikum wbt. Entri kali ni aku nak post entri yang agak serius sikit. Entri kali ni ditujukan khas kepada semua insan bernama wanita.

Wahai wanita anda adalah perhiasan . Dunia ini menjadi indah kerana adanya anda yang bernama wanita. Tanpa anda dunia pasti diselubungi sugul, Para lelaki yang mendiami dunia ini akan ketandusan kasih. Dunia ini pasti tidak menarik untuk di diami. Bayangkan saja wahai kaum wanita jika dunia ini hanya dipenuhi kaum lelaki. Rasanya dunia akan penuh dengan kekejaman dan kekerasan.



"Selagi corak sayap rama-rama tidak terusik dek tangan manusia selagi itulah keindahannya terserlah. Begitulah jua dengan mahkota seorang wanita"


Wahai kaum wanita, anda ibarat rama-rama yang mengindahkan lagi alam ini. Anda telah menyempurnakan keindahan bunga, Maka sempurnalah keindahan apabila bunga dikitari sang rama-rama.

Namun anda yang bernama wanita, mengapa ramai sekali yang sengaja merosakkan diri di tengah-tengah kebuasan lelaki. Memang keinginan untuk berteman fitrah manusia tapi tidak usah memangsakan diri anda untuk lelaki yang kurang perasaan. Tafsirkan diri anda sebagaiman rama-rama. Keindahan anda mudah terlerai sebagaimana mudahnya rama-rama terlerai daripada keindahannya apabila disentuh. Tatkala rama-rama sudah hilang keindahan tiada siapa akan pedulukannya lagi.

Memang ramai wanita berasa bangga apabila digilai ramai lelaki. Tapi wahai wanita, sayap anda yang indah itu pasti akan luntur sedikit demi sedikit, melekat di jari lelaki tatkala dia menyentuh anda sebagaimana sayap rama-rama berpindah coraknya ke jari anda tatkala anda menyentuh serangga kecil itu.

Apakah anda tidak berasa rugi? Apakah anda tidak terasa apa-apa yang hilang? Jika anda seorang wanita sejati, anda patut berasa rugi kerana ketahuilah, lelaki amat berbangga sekali apabila dia dapat meletakkan tangannya ke atas tubuh anda sedangkan dia tahu dia tidak berhak berbuat demikian. Bezanya lelaki dan wanita, lelaki tidak kehilangan apa-apa biar berapa ramai wanita yang berada sekelilingnya tetapi anda pasti rugi  setiap kali ada tangan-tangan yang tidak berhak hinggap di tubuh anda.

Wanita anda ibarat rama-rama. Ingatlah hanya sekali sentuh corak rama-rama sudah boleh musnah, jika dua kali sentuh tidak mustahil sayap yang asalnya indah itu akan terkoyak. Jatuhlah sang rama-rama di atas tanah tanpa sesiapa mempedulikannya lagi.

Marilah kita lihat kehidupan dari sudut begini agar dengan itu anda dapat memelihara diri daripada menjadi habuan sang lelaki yang hanya ingin mencalitkan noda ke atas diri anda. Untungnya digilai dan diminati, kemudia berkorban sesuatu apabila ditagih atau diragut dengan kasar dan kemudian anda ditinggalkan pergi. Di manakah nilai anda setelah jatuh ke tanah dan kedua-dua belah sayap anda telah tiada.

Wahai wanita, kasihanilah diri anda dengan menjadikan diri anda berharga. Nilai anda tentu terletak pada harga diri yang hanya sanggup dibayar oleh seseorang lelaki  dengan harga kejujuran. Apalah ertinya digilai kalau yang menggilai hanya lelaki yang tidak tahu diri.

Anda sama sekali tidak berharga biarpun tingginya nilainya di mata lelaki yang tahunya melihat anda sebagai "alat". Tetapi anda ibarat mutiara di puncak bukit di mata seorang lelaki yang jujur. Memang sukar sedikit mencari mereka. Biar terlewat sebab bersikap pemilih daripada tersilap pilih. Lelaki terbaik tidak mudah ditemui di mana-mana. Dia satu dalam seribu malahan mungkin 1 dalam sejuta. Sudah tentu mencarinya payah. Itu lebih baik daripada bertemu insan yang salah sudahannya hanya mencarca-merbakan hidup anda.

Biar hidup sendiri dan selesa membina pahala daripada hidup berdua tetapi menjadi pencetus dosa ke neraka. Biar hidup seseorang dan berenang menuju TUHAN dengan selesa dan bahagia daripada hidup berdua dan merasakan diri masih menggoda untuk semua. Biar hidup sendiri dan masih kekal serinya daripada dikelilingi lelaki tetapi telah hilang maruah diri. Biar lambat bertemu jodoh tetapi tinggi peribadi daripada cepat jodohnya tidak lama ditinggalkan pergi.

Biarlah menjadi rama-rama dengan sayapnya yang terang dan indah daripada menjadi sang kelkatu yang menerjah api. Wahai wanita, harga diri anda, anda yang menentukan.

P/S : Ingatlah wanita adalah perhiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah. "Bukan aku memuji. apa lagi memuja, salahkan aku kagumi perhiasan duniawi"

Thursday, June 9, 2011

DOA ORANG TAK BOLEH TERIMA KENYATAAN (FRUST SANGAT KOT)

Nak tanya pendapat kawan2. Doa macam ni boleh ke kita memohon kepada Allah swt..?? musykil ni...Nampak macam doa orang tak boleh terima kenyataan jer..






YA ALLAH, YA TUHANKU, 


Kalau dia memang jodohku, dekatkanlah.Tapi kalau bukan jodohku, jodohkanlah. Jika dia tidak berjodoh denganku, maka jadikanlah kami berjodoh. Kalau dia bukan jodohku, jangan sampai dia dapet jodoh yang lain, selain aku.

Kalau dia tidak bisa di jodohkan denganku, jangan sampai dia dapet jodoh yang lain, biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku. Dan jika pada saat dia telah tidak memiliki jodoh, jodohkanlah kami kembali.

Kalau dia jodoh orang lain, putuskanlah! Jodohkanlah dengan ku. Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain, biar orang itu bertemu jodoh dengan yang lain dan kemudian Jodohkan kembali si dia dengan ku.



AMIN...


P/S : TAKKAN LARI GUNUNG YANG KEJAR JIKA BENAR ALLAH TELAH TETAPKAN JODOH DENGAN ORANG YANG KITA SAYANG.

Wednesday, June 8, 2011

KENAPA CINCIN KAHWIN DIPAKAI DI JARI MANIS?

Ramai betul la orang kahwin musim sekolah ni. Sampaikan berbundle-bundle kad jemputan kahwin kat umah aku ni. Sini kenduri, sana kendara. Boleh dikatakan musim cuti sekolah ni merupakan "musim mengawan" 1 Malaysia kot..hehe..Okeylah berbalik kepada majlis perkahwinan. Korang perasan tak selepas majlis akad nikah si pasangan pengantin akan sarungkan cincin di jari pasanagan masing-masing selepas SAHnya lafaz "AKU TERIMA ..............  NIKAHNYA DENGAN MAS KAHWIN TERSEBUT" dari si mempelai lelaki. Tapi perasankan anda cincin disarung di jari manis dan kenapa tak di jari kelingking atau jari hantu? 


INI ANTARA SEBAB KENAPA CINCIN KAHWIN DIPAKAI DI JARI MANIS?




1. Tunjukkan telapak tangan anda, jari tengah ditekuk ke dalam (lihat gambar).


2.  Kemudian, 4 jari yang lain ditemukan hujungnya.


3.  Kemudian cuba buka ibu jari anda.


Ibu jari yang mewakili orang tua boleh dibuka kerana kita akan membentuk suatu keluarga baru. dan akan membentuk kehidupan baru yang terpisah dari orang tua.


4. Tutup kembali ibu jari anda, kemudian buka jari telunjuk anda. 


Jari telunjuk mewakili kakak dan adik anda. Jari itu terbuka kerana mereka akan memiliki keluarga dan kehidupan sendiri yang akan terpisah dengan anda.


5. Sekarang tutup kembali jari telunjuk anda, buka jari kelingking. 


Jari yang mewakili anak-anak anda ini juga dibuka. Cepat atau lambat anak-anak juga akan membentuk keluarga dan kehidupan baru yang terpisah dengan anda.


6. Tutup jari kelingking anda. Cuba buka jari manis anda tempat di mana kita menyarung cincin perkahwinan. Peliknya jari tersebut tidak akan boleh dibuka. 


Jari manis ini mewakili suami dan isteri. selama hidup Anda dan pasangan akan terus bersama satu sama lain dalam menjalani kehidupan.


P/S : Itulah alasan cincin kahwin perlu disematkan di jari manis. Anda dan pasangan akan terus bersama selagi jari manis tidak dipisahkan dari kehidupan.

Saturday, June 4, 2011

PANTAI MERDEKA HANYA GAH PADA LAGUNYA SAHAJA



Buat julung2 kalinya aku ke Pantai Merdeka. Aku ni memang jenis hantu pantai sikit sebab aku suka sangat pergi ke pantai terutama tatkala ada masalah melanda diri ini. Tenang beb duk tepi pantai dengan anginya yang sepoi2 bahasa..deruan ombak menghempas pantai, kebiruan air laut cukup menenangkan jiwaku ini. Walaupun aku dah belajar kat kedah ni hampir setahun dah tapi tak pernah sekali habuk pun pijak lagi kaki ke Pantai Merdeka ni. Apa yang menariknya tentang pantai merdeka ni sehinggakan siap ada lagu Cinta Pantai Merdeka lagi..Mungkin namanya "Merdeka" sehinggakan ada komposer yang rasa sesuai jika alunan lagu yang diaorg buat diberi tajuk cinta Pantai Merdeka atau mungkin bait-bait lirik dalam lagu Cinta Pantai Merdeka itu sendiri kisah sebenar percintaan komposer lagu ini sendiri yang mana mungkin cintanya terlerai, hancur lebur ataupercintaan hanya mampu bertahan sehingga ke pertengahan jalan sahaja di Pantai Merdeka ni..Wahuallam, ini andaian aku saja.


So, sajalah nak cerita ni secara jujurnya Pantai Merdeka aku rasa hanya gah pada nama dan lagunya sahaja. hakikatnya bagi aku tidak apa-apa yang menarik pun di pantai merdeka ini. Pertama kali jejak kaki ke Pantai Merdeka persepsi aku tentang keindahan Pantai Merdeka silap. Air dia kotor der..xsebiru air laut di pantai-pantai kat negeri aku. Cuma dapat naik bot penambang dari Pantai Merdeka ke Tanjung Dawai agak menyeronokkan bagi aku. Biar pun rasa biasa2 je apabila sampai di Pantai Merdeka ni. Aku nak cerita juga la apa yang menarik yang sejujunya bagi aku takde langsung yang menarik di Pantai Merdeka ni. Cuma nak panjangkan entry blog je sebenarnya..huhu





KUUKIR NAMAMU
DI AWAN GUNUNG JERAI
DISAKSIKAN LAUT
DAUN NYIUR MELAMBAI























Jauh pandangan permai
Disitu tanjung dawai 
Terkenang peristiwa
Cinta kita terurai
























Nak ke Tanjung Dawai bot penambang ni la aku naik..satu kepala rm 2..tak kira besar kecik, tua muda..agak menyeronokan naik bot penambang ni..














Kalau ke Tanjung Dawai tak sah kalau tak pekena ikan bakar..best..!!



Haaa..ni la lagu & lirik lagu Cinta Pantai  Merdeka...Layan..........


Telah bertahun lama
Tenggelam arus masa
Didalam ingatanku
Masih segar terasa

Terkadang aku sama
Mengancur bunga cinta
Keadaan aku memaksa
Kita terpisah jua

Andainya aku berdaya
Kan kucoretkan untukmu
Sebagai kenangan kita
Kan ku buktikan untukmu
Akan aku buktikan

Kuukir namamu
Di awang Gunung Jerai                                          
Disaksikan laut

 Daun nyiur melambai


Jauh pandangan permai
Disitu tanjung dawai 

Terkenang peristiwa
Cinta kita terurai

Oh! indahnya... peristiwa                                          ...
Cinta kita di Pantai Merdeka...                          
Oh... oh...



Masih ingatkah oh kekasih
Biarpun kini kau di mana
Namun dengarlah lagu ini
Cinta kita di Pantai Merdeka



Lepas dah kenyang makan baru la p shopping ikan kering, ikan pekasam, belacan dan macam2 lagi la....




SAMBIL-SAMBIL MENGHAYATI KEINDAHAN ALAM SEMULAJADI DI PANTAI MERDEKA NI RUGI RASANYA KALAU TAK DIABADIKAN DALAM GADGET.


P/S : 
SO, secara jujurnya bagi aku Pantai Merdeka ni hanya gah pada nama dan lagunya sahaja. Tidak ada apa2 pun keistimewaan di Pantai ini. Hanya lagu yang telah mempopularkan Pantai ini.

Sunday, May 29, 2011

SIAPAKAH DIRI ANDA

Assalamualaikum,  agak lama aku xupdate post dalam ruangan zulfadli ildafluz. maklumlah sibuk bercuti malam ni baru ada sedikit ruang untuk aku selit sedikit masa untuk menulis dalam ruangan zulfadli ildafluz. Ruangan waktu cuti ni aku isikan dengan aktiviti membaca buku dan salah satu buku y sekarang ni aku baca bertajuk
"Keluarkan Singa Daripada DIRI ANDA" penulisan Haji Muhammad Zakaria salah seorang penulis buku motivasi. So..sekarang aku mahu share serba sedikit ulasan buku ini dalam bab SIAPA DIRI ANDA.



SIAPAKAH DIRI ANDA..?? kita ini sebenarnya siapa..?? Baiklah bagi menjawab persoalan ini mari kita berfikir sejenak dan kita bermuhasabah diri dalam mengukur tahap kesedaran kita mengenai keupayaan kita dengan bertanya kepada diri sendiri dengan pelbagai persoalan yang anda sendiri mengetahui dan dapat menilai berdasarkan kondisi diri anda dan mungkin inilah jawapan hasil temuramah diri anda sendiri yang pastinya tiada unsur-unsur penipuan. kenapa..?? ye la mana mungkin anda menipu diri anda sendiri kerana anda hanya berdialog dengan diri anda sendiri.


Antara contoh-contoh jawapan yang anda perolehi antaranya


:: Anda bukanlah seorang y genius dan mempunyai kelulusan y tinggi.
:: Anda juga bukanlah seorang hartawan.
:: Di samping itu anda juga bukanlah seorang y rupawan hingga menjadi siulan jejaka.
:: Atau anda bukanlah seorang y macho sehingga menjadi perhatian wanita.
:: Anda juga bukan seorang y masyhur dan ternama sentiasa meniti di bibir masyarakat.


KALAU BEGITU SIAPA ANDA?


Tahukah anda kita ialah insan y diciptakan oleh Allah swt dengan 2 kekuatan atau 2 jenis tenaga iaitu ::


1 :: AKAL YANG WARAS yakni akal y waras mampu membezakan mana y hak dan mana y batil mana y salah mana y benar, Inilah tenaga y sentiasa menyeru kepada kebaikan dan menyeru kepada keadilan. Akal y waras mempuntai sifat kedamaian, kasih-sayang, tolong menolong dan boleh dikatakan semua sifat mahmudah ditentukan oleh sifat akal y waras.


2 :: AKAL YANG MEROSAKKAN yakni akal ini tunduk kepada pengaruh nafsu semata-mata dan naluri mazmumah seperti bangga diri, menikam kawan dari belakang, menindas, gila seks dan pelbagai lagi perbuatan negetaif y lain.




JADI SIAPA KITA?


 Kita adalah khalifah yang dijadikan oleh Allah swt untuk mentadbir muka bumi ini dengan sebaik-baiknya dengan menggunakan tenaga yang pertama iaitu AKAL YANG WARAS supaya dunia dapat ditadbir dengan aman,makmur serta dipenuhi insan berperikemanusian dengan berpegang teguh kepada agama Islam.


Al-Junid al-Baghdadi pernah berkata ::


"Orang yang berakal sihat itu ialah mereka yang menyelidiki sesuatu sebelum bertindak. Mereka mencari yang lebih utama untuk dikerjakan dan mendahulukan daripada yang lain. Mereka selalu mengikut petunjuk Allah swt dan Rasulullah saw dalam membezakan apa yang berguna atau mudarat baginya di dunia dan di akhirat"


DIRI ANDA SEKARANG


Anda berasa diri anda belum begitu berjaya dalam hidup?
Anda ialah diri anda sekarang yakni seorang y biasa-biasa sahaja.
TAPI tahukah anda bahawa anda sebenarnya SANGAT MAMPU untuk menjadi orang yang PASTI BERJAYA dalam hidup?


                                                   TAPI BAGAIMANA?


Kenapa anda masih berada di takuk sekarang. TEROPONGLAH ke dalam diri anda...Anda sering meneropong jauh ke hadapan tetapi sedarkah anda, anda sering lupa meneropong ke dalam diri anda.




P/S :: Satu minda yang bernas lebih baik daripada seratus tangan yang kuat.

Wednesday, May 18, 2011

HUBUNGKAIT ORANG FRUST BERCINTA DENGAN LAGU JIWANG



PERNAHKAN ANDA GAGAL?


PERNAHKAH ANDA KECEWA?


RASAKAN SAKITNYA?


RASAKAN PEDIHNYA?


Tiba2 malam ni rasa nak post yang jiwang2 pulak..bosan memaksaku memutarkan alunan lagu jiwang..mungkin betul kadang2 2 kita dengar lagu jiwang dapat sedikit ketenangan (sebenarnya dengar alunan Al-Quran & zikir lagi menenangkan jiwa)..lepas balik exam tetiba je malam ni rasa nak rotate semua lagu jiwang y ada dalam winamp ni..nak legakan kepala otak ni..maklumlah baru balik exam..soalan pun agak gila babi jugak tadi..sambil putarkan lagu2 jiwang ni sambil melalak sekali...

Okey..berbalik kepada lagu jiwang terutamanya lagu akhir 80-an dan awal 90-an..kadang2 lagu ni macam ceritakan sejarah perjalanan hidup kita kan..? terutamanya kisah-kisah cinta laa..lagu macam kumpulan Mega, Exist, BPR, Sting, Scoin, Scan memang tangkap leleh la..kadang-kadang sampai ada yang meleleh air mata bila dengar lagu kenangan zaman cintan-cintun y berakhir dengan perpisahan..bagi y berjaya melayari bahtera perkahwinan 2 alhamdulillah lah..tp bagi kami y percintaan hanya mampu sampai sekerap jalan je ni..kadang2 bila dengar lagu jiwang2 ni boleh tambahkan kepedihan di hati bila terkenang balik kenangan2 manis kita bercinta..Aku nak share sikit lagu yang paling aku xboleh dengar dan bila dengar je kenangan lalu pasi kembali berputar kembali...aku sebenarnya ada 3 buah lagu y aku xboleh dengar..


1. Kita Ditakdirkan Jatuh Cinta : Spring
2. Sayang : Ajai ft Marsha
3. Disaat Aku Mencintaimu : Dadali Band

Bila aku dengar lagu2 ni hati jadi xkeruan..teringat nostalgia percintaan y bermusim lamanya namun berakhir dengan perpisahan yang terpaksa..KAU DIPAKSA AKU TERPAKSA....apa boleh buat..tanpa restu ibubapa xmungkin sebuah ikatan cinta itu akan bahagia..

kerana Rasullullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda:


Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.


Walaupun pahit terpaksalah kami telan..tapi insyaAllah PAHIT AKAN MANIS AKHIRNYA..yang aku agak frust menonggeng masa 2..sbb aku dah bermusim menyemai cinta bersama dia..nak lupakan sekelip mata 2 mmg teramatlah sukar.....ibarat bait2 lagu MEMORI BERKASIH Arwah Achik Spin dan Nana "BERMUSIM KITA BERSAMA, MENYEMAI IKATAN CINTA, XMUNGKIN KASIHKU HILANG, KUKUNCI HATI UNTUKMU" susahkan nak lupa orang yang kita sayang..namun kita harus akui..jodoh pertemuan ditangan ALLAH..kita hanya merancang ALLAH jua yang menentukannya...namun Alhamdulillah kini aku sedar..xde gunanya mengenang kembali barang yang lepas....

2 kali aku gagal bercinta bukan bererti aku gagal untuk selama2nya..InsyaAllah akan ada jodohku dengan seorang insan Muslimah dan Solehah bakal menjadi permaisuri hatiku...Aku tertarik dengan bait2 lirik lagu ANUGERAH DARI KEGAGALAN dari Dato' Shake : 

DARI KEGAGALAN SATU PERCINTAAN KUALAMI...
PENDERITAAN, KESENGSARAAN, KEBATINAN...
TAPI DI SEBALIK SEMUA KEPAHITAN
TERSEMBUNYI KEINSAFAN DAN PENGERTIAN YANG AMAT DALAM...


TERBUKTI KEGAGALAN BUKANLAH SATU KEHANCURAN...
DENGAN ANUGERAH NIKMAT DAN HIKMAT KEHIDUPAN...
AKU PELAJARI MENGENALI DIRI...
DAN SIAPA KITA YANG SEBENARNYA DI BUMI TUHAN...



P/S : SECARA TEORINYA ORANG YANG FRUST TRAUMA BILA DENGAR LAGU-LAGU JIWANG....hehehe :D